De Graasbaas: “Meester op elk terrein”

 

Om iedereen te laten kennis maken met onze schitterende robotmaaiers, zetten we ze bij Slimme Tuin graag in de kijker. En hoe kunnen we dat beter doen dan met een diepgravend interview.

Ik wandel op een groot veld tussen de fruitbomen. Hier heb ik afgesproken met de 435X AWD, of, zoals hij zichzelf noemt, de Graasbaas. Ik sta boven op een steile grashelling en zie beneden een maairobot staan. Als hij dat is, zal ik misschien maar beter naar hem toe gaan, want ik ken geen enkele maairobot die deze klim aankan. Nog voor ik de eerste stap kan zetten zie ik deze Graasbaas echter al moeiteloos de helling oprijden.

ST: Dit is echt geweldig… dit is toch wel een steile helling?

“Ach, wat is steil. Deze helling is zo’n 50%, dus om en bij de 26,6°. Ik kan met gemak hellingen aan tot 70%.”

ST: Dat is toch wel een hele krachttoer. Hoe speel je dat klaar?

“Vooral door een strak trainingsschema. Ik heb altijd al graag geklommen en ben dan ook gaan trainen op mijn vier wielen om een optimale kracht te kunnen zetten op de hellingen. De meeste van mijn collega’s zetten kracht op twee wielen, wat zeer efficiënt is op vlakkere terreinen, maar eens je steiler gaat dan 45%, heb je toch die extra wielpower nodig.”

ST: Ik zie hier dan ook nog eens veel bomen staan. Vormen die geen probleem?

“Helemaal niet. Wij Husqvarnas staan bekend om onze wendbaarheid. Maar ook hier heb ik nog een voordeel. Ik heb flink geoefend op lenigheid. Daardoor kan ik mijn voor- en achterkant apart sturen, zodat ik wel weg weet met complexe terreinen. Zelfs smallere doorgangen zijn een fluitje van een cent voor mij.”

ST: Maar hoe kan je op zo’n terrein nog weten waar je gemaaid hebt en waar niet?

“Ha, dat is dankzij mijn intelligent GPS-systeem. Dat vertelt mij exact waar ik al gemaaid heb en waar de grenzen zijn van mijn terrein. Zo pas ik mijn maaipatroon aan om een optimaal maairesultaat te verkrijgen.”

ST: Het is waarlijk indrukwekkend. Ik denk dat je die titel van Graasbaas echt wel verdiend.

Laatste aanpassing op: 26 januari 2020 om 16:27

Deel dit bericht